Föredrag

Clicker Expo – Kay Laurence – Lure, Shape, Target

4 november, 2017

Hon började med att gå igenom teorierna bakom Directed & Self-Directed Learning

Jag försökte hitta en illustrerande bild, men det gjorde jag inte.

Så, Directed är bäst använt när det har med hälsa och säkerhet att göra, till exempel när man lär små barn gå över gatan, eller när man lär en valt sitta ordentligt i stället för sitta på rumpan med benen ut.

Directed learning kan skapa avsaknad av kreativitet, kan skapa beroende.

Jmf grundskola med högskola.

I grundskolan talar läraren om vad man ska läsa, vad man ska anteckna, vad som kommer på provet mm. I högre utbildning får man ofta tänka ut det själv (self-directed).

Self Directed kan

Jobbas på i egen takt.

Skapa fel och frustration.

Svårt att få till precision

Dependent:
– Luring
– Modeling/Molding

Mitt emellan:
– Targets
– Prompts

Self-directed:
– Shape

Kay tycker att man ska ta hänsyn till hur DEN individen som ska lära sig något lär sig bäst. Inte vad du som tränare föredrar.

Lärcykeln:
Visa, Låt eleven testa med hjälp, Låt eleven testa med dig närvarande.

Det som är viktigt för att kunna lära ut

Förstå beteendet
– Sitta framåt eller bakåt?
– Sitt är funktionellt ett avslappnat beteende

Låt inte hunden ta belöningen ur position. Belöna så att hunden inte behöver sträcka sig.

Låt inte ”locka-handen” se ut på samma sätt som ”belönings-handen”.
– Handen är ju signalen för vad som förväntas

Kay om omvänt lockande:

är detta impulskontroll? Nej det är bara straff

Hon tycker att det lär hunden vad den ”inte” ska göra snarare än vad den ”ska” göra.

 

”Faster is not better”.

Bryr sig hunden om vårt val? Hur påverkar vårt val hunden?

You Might Also Like