Föredrag

Byrackabyrån – Varför hundar gör som de gör.

12 mars, 2017

(hur man gör i stället det är ju det vi gör på våra kurser)

Fantastiskt imponerad av hur Jessika håller ett helt föredrag med bara några stödord och en whiteboard till hjälp. Visst – hon hade nog hållt samma föredrag ett gäng gånger – men ändå!
Hennes grundutbildning är 2007 hundens hus, hundpsykolog 2011 med mycket påbyggnad. Hon inspireras av att nå en annan art genom att kommunicera, inte bara dominera.

Stress.
Njurar – binjurar – stresshormoner – adrenalin noradrenalin testosteron etc. Ökar olika mycket beroende på situation. Ju mer stressituationer desto större binjure och desto mer stresshormoner per gång. 2-3 dygn kan det ta för en stress att lägga sig i kroppen.
Man kan bli beroende av adrenalin, adrenalinkickar. Asjobbig hund för att den vill ha adrenalinkickar. Utfall skapar toppar. Vissa hundar gör det för att få kicken. Den kanske inte har problem med just hundmöten.

Hur vet vi om hunden är understimulerad eller om hunden har en konsekvens från helgen? Sunt förnuft och överblick av hundens vardag.

Under/Överstimulerad beror på hur individen hanterar situationer.

Den aktivitetsnivå hunden har som valp är den som hunden får som vuxen.

Följdsjukdomar pga långvarig stress. Ohälsa pga stress. Social press ”du ska uppföra dig, men helst inte göra något”. Inte bara de väldigt aktiva sakerna som påverkar.

Plötsliga beteendeförändringar (=smärta). Går upp i stress för att få adrenalin för att inte känna smärta.

Det är helt okej att bara att ligga på soffan och göra ingenting alls.

Omedvetet sätter vi högre aktivitet än vi vill ha. Inga hundar föds galna. Gå ut i skogen och drick kaffe. Mycket fikaträning. Lär oss vara passiv i skogen. Vi tränar upp elitidrottare. Jobba mer med huvudet än med benen. Helt ok med dagar utan promenad så länge man jobbar med hjärnan.

Sök KAN vara en bra aktivering för en stressad hund, men behöver inte vara det – beror på typ av sök. Finsök ftw.

Vilken aktivering din hund behöver vet du inte förrän du har testat.

Hunden behöver inte vara sjuk, utan det kan vara att den slagit sig o avlastat en muskel en period, eller spänd pga koppeldragande. Checka av hunden hos fysioterapeft med regelbundenhet.

VALPUTVECKLING
SKK utb samt David Selin, samt Sandra Tellström Hundsteg (= nya tankar).
Håll koll på stressorer hos tiken. Sunda linjer, önskvärt beteende. 0 dgr = 3 mån – skrivs i bläck. 3 mån plus skrivs i blyerts.
Rätt sladd i rätt kontakt vid rätt tillfälle. De 4 första veckorna kan valpar inte utveckla rädslor- börja ljudträningen innan. Börja även åka bil på gårdsplan.
8-10 veckor störst rädslekurva.

Vilka egenskaper du vill främja eller hindra ska ske 0-3mån. Vilka kontakter ska jag koppla i vilka individer.. .

Kravla över hinder och handdukar i valplådan. Självförtroendet ökar med ökad kroppskontroll.

LEDARSKAP – DOMINANS – RANGORDNING
Ledarskap – Faktakorrekt: En ledare är någon som tar mycket initiativ till saker som andra vill hänga på. Hundar har inte ett behov av en tydlig ledare, de överlever ändå. Vargflockar behöver initiativtagare, men det är inte alltid samma individ som tar dem.
Du kan inte vara ledare över en annan art. Dåligt ledarskap är inte en grej. Det finns inte ledarskap bland hundar. Lärarroller, familjeroller etc. Ett ledarskap är inte vad jag och min hund har. Samspel är ett bättre ord. ”Motivatör”. Ouppfostradhet har inte med ledarskap att göra.

Dominans
Dominant är inget man kan vara utan det är en handling man kan göra- Det är en handling. Löptiksdoft, ben, mm. Resurser. Hundar kan inte vara dominant mot en människa – flerartsgrupp.
Konkurrans om speciellt tikar.

Överslagshandling – Jag vet inte vad jag ska göra så jag gör detta. Urladdning.

(jukkar pga överslag, lek eller sugen)

Vi har inte några hundar för att klättra i rang. Anledningen till att de är jobbiga mot barn är sannolikt för att man får mer respons från barn.

 

Inlärningspsykologi
Sätta signal på beteende (klassisk inlärning/assosciationsinlärning) Sitt -> hund sitter. Hund skäller -> tyst (tyst -> hund skäller). Korta kopplet -> hunden gör utfall (kan vara en associationsinlärning). Dyker upp hund -> hund gör utfall (Visuell signal).

Har jag fel konsekvens på det jag säger så måste jag ju tänka om.

Min uppgift som hundägare är att träna hunden vad den ska associera olika saker till. Annan hund = karameller hos mig. Förebygg hellre än att rätta till.

Det som utlöser beteendet blir en signal till beteendet.

Det går inte att bestraffa bort en motivation (hund som står på diskbänken). Premack.

Bristande berikning yttrar sig som ett problem i den aspekten. Hund som behöver gräva som inte har en designerad ”grävplats” gräver ofta upp hela trädgården.

Belöning ska vara något som hunden tycker om att göra, inte baras tycker om att äta.

1-3 ggr repetition behöver hundar praktisera en sak innan den lär sig hur man ska göra för att nå det målet. Learning by doing. Det blir vanor, sätter sig i musklerna och muskelminnet.

Vältrampad stig -> vägspärr -> ny vana.

Konsekvenser.
ABC. Antecedent (Association).
Uteblivet lyckande är också en korrigering.
Man ska inte tillföra obehag men man ska se till att den inte lyckas med ett oönskat beteende.

Jag måste väl få tala om att den gör fel.
gör du det om det känns bättre för dig, men har hunden lärt sig vad som är rätt?
Är det felaktiga alternativet det enda man känner till är det ju också det som blir det rätta.

Talar inte om för hunden att den gör fel, men bryter beteendet och erbjuder ett alternativ.

Att utföra beteende är ofta självbelönande.

Träna inte i C-läge utan träna i A-et.
Hantera situationer antingen ala BB, antingen godisregn (bryt beteende så att det inte startar igen vid det tillfället). Du kommer ingenstans om du bara jobbar med C-läget.

Sparkonto analogi. Träning = insättning. Skarpt läger = uttag.

Du ansvarar för de situationer du sätter dig och din hund i.

Ska det bli en konsekvens är det 10 ggr bättre att den är trevlig.

KÄNSLOR
Röd, gul grön.
Röd = För nära störningen (springer runt o letar nycklar)
Gul = Röd men på ok avstånd från störning
Grön = Helt ok.

Träna inte på röd – hjärnan funkar inte – Leta nycklar – sambon ber om att skriva inköpslista (aggression).

Känslomässigt läge är viktigt för du kan förstöra mer i din relation om du ställer krav när hunden är i känsloläge. En signal från dig är alltid kravfyllt. Mer i vissa situationer än i andra.

Hundar är väldigt känslostyrda. Du kan inte ändra ditt beteende så länge du har kvar samma känsla.

Lätt till hands : Korrigera sedan belöna. Klassiskt.
Vad händer då?
De dåliga känslorna påverkar alltid mer. (Fin tröja, men hur ser du ut i håret? . Komplimangen betyder inte ett smack). Blommor efter man har gjort ngt dumt – blommorna är inget belönande längre.
Välj. Antingen korrigerar du (tillför obehag) eller så belönar du.

Hundar behöver massor av regler men man behöver inte vara dum mot dem. Skillnad på att sätta regler och vara en idiot.
Har du nej som en brytsignal (= kontakt) är det inget fel, men måste du ta ton eller hota om våld så är det inte bra. Har du fel känsla med ordet nej kanske du ska använda ett annat.

Går du in för att korrigera din hund för att ”det där ska du väl ge fan i” så är du fel ute (i Jessicas åsikt).

Alla får bestämma själva hur de vill bete sig mot sin hund.

Har du en bra relation med din hund från början så kan du sannolikt utan problem ha en dålig dag och råkar höja rösten någon gång, men detta går ju inte att förklara för hunden. Vi agerar ju också i våra känslor och får lov att vara människor.

I möjligaste mån förebygga och motivera rätt.

Jessicas gräns går när man har för avsikt att rätta sin hund. Då går man in i korrigeringsläge. (oftast på grund av ren lathet – Det ÄR i början svårare att komma på hur man lär in och befäster ett alternativ jämfört med att straffa det man inte vill ha)

Alla tänker olika, och det är okej att tänka olika.

En tuff hund behöver inte tuff träning. Det kan vara farligt. Den bits sannolikt ‘tillbaka’.

Måste ta grejer från din hund – Det går utan problem om hunden litar på dig.

Hundar med stort matbegär. Är det något som uppfödare är duktiga på att göra är att lära dem slåss för sin mat (= ge mat i egna skålar & fyll på till valpen blir mätt).

You Might Also Like